touw rechts
FA. Bart Historische Scheepsmodelbouw

Zeldenrust

Uniek scheepsmodel van de blazer "ZELDENRUST" WL-3

Afmetingen: 73 x 21 x 67 cm.  over alles.
Schaal: 1:33
Prijs: EURO.1350,00
Incl. 19 % BTW
Excl. glazen vitrine.
EXW Papendrecht.
Geen antiek.
VERKOCHT

De ramp van Moddergat.

“Ga maar kijken of Pa er al aan komt”, zei moeder en het kleine meisje klauterde volijverig op haar klompen tegen de dijk op om de horizon af te speuren. Ja, dat schip met een stukje in het zeil, daaraan herkende ze het schip van haar vader.
Later, toen ze al meer dan 90 jaar oud was, zou ze haar kleinzoon in het bejaardenhuis nog vaak vertellen van haar tijd in Moddergat. En haar kleinzoon bouwde een model van zo’n schip, waarin ook weer dat stukje in het zeil te zien is.
De blazer was in de tweede helft van de 19de eeuw een nieuw type vissersschip. In Moddergat waren de vissers er enthousiast over. Ze kregen er twee masten want dat waren ze er zo gewend. De schepen moesten op het wad enkele kilometers uit de kust op de rede ankeren. Van daar werd met hoog water de vis met pramen naar de dijk gevaren en ter plaatse verkocht of door de vrouwen uitgevent.
In maart 1883 lag de blazer “Zeldenrust” WL-3 met 20 andere schepen gereed op de rede om voor het eerst in dat jaar uit te varen. Op zondagnacht 5 maart viel het besluit en vertrok de vloot naar zee. Helaas werd de vloot op die tocht door een zware storm overvallen. 17 schepen vergingen en 83 vissers van Moddergat kwamen om het leven.
Het lot van de “Zeldenrust” WL-3 met haar ervaren, oude schipper Gerben Visser (62) is nog lang onzeker gebleven maar na een week kwam toch het verpletterende bericht dat het schip was gestrand op de Bosplaat van Terschelling. Van de vijf bemanningsleden, allen familie van elkaar, is nooit meer een spoor teruggevonden. Onder hen was ook Jasper Visser (29), overgrootvader van schrijver dezes. Zijn jonge vrouw Aukje bleef achter met drie kleine kinderen.
De “Zeldenrust” werd geborgen en kwam weer in de vaart. Deze blaas is in de Eerste Wereldoorlog vastgelopen bij de Engelsmanplaat en bij opkomende vloed uit elkaar geslagen.
De bemanning werd gered.
Rond 1900 verschenen er Engelse stoomtrawlers voor de kust, die alles wegvisten en waartegen de vissers van Moddergat met hun zeilschepen niet opkonden. De visserij verliep. De jonge zoon van Jasper, die ook weer Gerben heette, moet hebben ingezien dat er voor hem geen toekomst meer was in de visserij. Hij was een ondernemend man, brak met de traditie en zocht een nieuw arbeidsterrein. Het werd de Rijnvaart.